PENGARUH GENETIK DAN UNSUR –UNSUR FIZIKAL
Unsur jasmani
12. Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.
13. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
14. Kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik.
Al-Quran telah menyebutkan tentang proses kejadian Adam :
- Daripada air
- Daripada tanah (al-Turab)
- Daripada pati tanah
- Daripada tanah tin yang liat dan sebati
- Daripada tanah yang panas yang berbatu
- Daripada tanah yang keras seperti tembikar
- Daripada tanah bumi
- Menjadikan bentuk – rupa
Tentang proses kejadian zuriat keturunan Adam pula al-Quran menjelaskan begitu terperinci :
- Janin dalam perut ibu kamu
- Zuriat keturunannya daripada pati air yang hina
- mencipta kamu berperingkat-peringkat
- Menciptakan kamu dalam perut ibu-ibu kamu seperingkat (ciptaan ) dalam tiga kegelapan
- Nutfah atau air benih
- Air mani
- ‘Alaqah
- Mudghah
- Tulang
- Daging
- Satu ciptaan lain (dalam bentuk manusia )
- Menyempurnakan penciptaaan bentuk rupa manusia
Unsur Rohani
Adapun tentang unsur kerohanian maka Al-Quran menegaskan:
Yang bermaksud:
29. Maka apabila Aku Telah menyempurnakan kejadiannya, dan Telah meniup kan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, Maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud[796].
[796] dimaksud dengan sujud di sini bukan menyembah, tetapi sebagai penghormatan.
Dalam ayat-ayat yang disebut di atas Allah hanya menegaskan bahawa Allah telah meniupkan daripada roh-Nya pada jasmani Adam atau jasmani zuriat keturunannya setelah dijadikan bentuk rupanya sebagai insan,( adalah insan yang serupa bentuk insan kini ) Allah telah tidak menceritakan kepada kita tentang cara atau kaifiyat Allah meniupkan daripada roh-Nya itu.Cara atau kaifiyat ini dirahsiakan oleh Allah yang hanya menjadi hak keistimewaan-Nya sahaja sebagai Tuhan Maha Pencipta. ’Aqidah yang benar dan terjamin selamat ialah bahawa Allah telah meniupkan daripada roh-Nya dengan cara atau kaifiyat yang layak dengan keagungan Allah,dengan kemahasucian Allah dan dengan kesempurnaan Allah.Kita tidak selayaknya dan tidak seharusnya mempergunakan akal kita atau memaksa akal kita untuk mengkaji dan mencari jawapannya,kerana Allah ya ng maha pencipta mnusia sendiri tidak pun membayangkan keharusan akal untuk mengharunginya. Ini tidak bererti Islam merendahkan daya kemampuan akal manusia,tetapi sebaliknya dengan tindakan ini Islam telah menghormati akal manusia dengan meletakkan akal pada batas daerah kemampuan serta menegaskan batas daerah yang di luar kemampuannya.Persoalan bagaimana Allah telah meniupkan daripada roh-Nya adalah persoalan yang di luar daripada kemampuan akal manusia.
Daripada nas-nas yang dibentangkan oleh Allah tadi terbukti dengan jelas bahawa manusia dicipta daripada dua unsur.Jasmani yang berpunca daripada tanah dan kedua dari unsur rohani yang berpunca daripada urusan ketuhanan,atau dari alam ketinggian dan kekudusan ,dari sisi Allah . Cantuman daripada dua unsur yang berbeza dan berlainan tabiat,sumber dan arah matlamat terciptalah insan atau manusia dengan kekuasaan dan iradah Allah.
Firman Allah yang bermaksud:
4. Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya .
(surah At-Tin 95:4)
Sebagaimana Allah Maha Pencipta telah menjelaskan tentang asal kejadian atau unsur kejadian manusia,demikian juga telah menjelaskan tentang hakikat siapakah dia sebenarnya manusia itu.
Terjemahan:“Allah mencipta Adam atas gambarnya,iaitu gambar Adam”.
Maksudnya bahawa Adam sejak diciptanya oleh Allah adalah mengikut bentuk kejadian seperti awal mulanya ia dicipta; bukanlah berkembang daripada suatu bentuk yang lebih sempurna.
Berdasarkan kepada hakikat ini maka wajiblah diketahui bahawa manusia tetap dalam bentuknya seperti bentuk asal mula diciptakannya,tidak berubah sepanjang perkembangan sejarahnya,walau dalam apapun perkembangan atau evolusi jenisnya,seperti yang pernah diperkatakan.
Kedudukan teori Evolusinime atau Darwinisme
Kepercayaan ini seperti yang diputuskan oleh Al-Quran dan Hadith adalah bertentangan dalam satu teori Evolusinisme yang berasaskan kepada hepotisis sejarah,yang menegaskan bahawa manusia berkembang melalui rantai perkembangan jenis kejadian.
Sikap seorang muslim terhadap pendapat ini ialah bahawa pendapat yang dikemukakan oleh Al-Quran adalah merupakan hakikat ilmiah atau teori ilahi yang hak dan yakin kerana Al-Quran bukan kata-kata yang diada-adakan oleh Muhammad.Al-Quran ialah Kalamullah.Tuhan mencipta alam semesta dan mencipta manusia,maka Dialah sahaja yang Maha mengetahui tentang hakikat kejadian manusia yang diciptanya.Al-Quran juga adalah perkhabaran yang yakin yang mutawatir (iaitu yang sampai kepada kita secara sambung-bersambung tanpa ada jarak yang memutuskan )secara sah dan yakin seperti yang terbukti secara ilmiah dalam aqidah islam.
Pendapat Darwinisme pula merupakan satu hipotesis ataupun sejauh yang dapat dikatakan merupakan satu teori yang masih belum mendapat sokongan dan dokongan bukti-bukti ilmiah.teori yang berasal daripada satu sahaja,kemudian dari asal yang satu itu telah berkembang kepada pelbagai jenis mengikut keadaan alam sekitar dan suasana sekeliling termasuklah manusia.
Kesimpulannya,bahawa bukti yang dikemukakan oleh
Dalam hal ini Al-Quran menegaskan sebagai satu hakikat yang meruntuhkan teori
Terjemahannya:“Aku tidak memanggil mereka menyaksi atau membantuku menjadikan langit dan bumi,dan tidak juga meminta bantuan sesetengah untuk menjadikan sesetengah yang lain;dan tidak sepatutnya aku mengambil makhluk-makhluk menyesatkan itu sebagai penyokong”.
0 comments:
Post a Comment