Al ‘Ilm (Ilmu / Science)
Al ’Ilm(Ilmu) bererti ma’rifah (pengetahuan ) tentang sesuatu yang diketahui dari dzat ( esensi ), sifat dan makna.Ia adalah kata abstrak atau masdar dari Alima-ya’lamu-’ilman.dan ianya berlawanan dengan jahala (tidak mengetahui). Ilmu terbahagi kepada dua iaitu dharury dan nadhary.
Ilmu dharury adalah ilmu yang tidak memerlukan perenungan dan pemikiran mengenai segala sesuatu yang telah ada dalam pikiran (al badahiyyaat) seperti pengetahuan tentang sesuatu yang dapat dirasakan (mahsuusaat) dan dilihat ( mar’iyyaat) yang diketahui dengan pancaindera yaitu pendengaran ,penglihatan ,rasa dan sebagainya.’Al-Badahiyyaat” adalah pengetahuan yang telah ada dalam jiwa manusia sejak mula tanpa sebab pemikiran dan analisis,seperti langit di atas kita dan bumi di bawah kita, manusia lain dari haiwan dan panas lawan dari dingin.
Sedangkan ilmu nadhary adalah ilmu yang memerlukan perenungan dan pemikiran,baik yang diketahui melalui hati saja seperti hal-hal ghaib, misalnya mengenai keberadaban Allah.Malaikat dan lain-lain,atau yang diketahui melalui hati dan inderaseperti satu adalah setengah dan seperenamnya dua belas (1= ½[1/6 x 12] )
Kata ”ilmu” dan pengetahuan” atau ”ilmu pengetahuan” dalam bahasa Indonesia terkadang dipergunakan sebagai erti dari kata ’ilm’ diterjemahkan sebagai ”ilmu” atau”ilmu pengetahuan” (science) sedangkan kata makrifat sebagai ”pengetahuan biasa” atau singkatnya ”pengetahuan ”(knowledge). Mengenai kata fahm dan fiqh,
Biasanya keduanya,diterjemahkan sebagai ”pengertian,” yang maksudnya adalah ”pemahaman yang lebih mendalam.”
Ma’rifat (pengetahuan / knowledge)
Ma’rifat dari perkataan bahasa arab,`arafa,ya`rifu,irfan. Maksudnya pengetahuan atau pengalaman.pengetahuan tentang rahsia hakikat agama.Al Ma’rifat (definite) adalah lawan dari an-nakirah ( indefinite).Mengetahui (’arafa) sesuatu bererti mempersepsi (adraka ) hal tersebut sebagaimana adanya (sesuai dengan kenyataan ).Apakah pengetahuan itu bererti ilmu?
Pengetahuan dapat pula bererti ilmu kerana pengertian ’arafa syai’an bererti Alimahu (mengetahuinya ),seperti kata al-hamdu (puji) dan asy-syukru (syukur),yang keduanya terkadang saling dipertukarkan dalam penggunaannya,yang pada hakikatnya al-hamdu lebih khusus sumbernya dan lebih umum hubungannya,berbeda dengan asy-syukru yang lebih khusus hubungannya dan lebih umum sumbernya.
Perbezaan ilmu dan ma’rifat
1. kata ’ilmu’ lebih khusus sumbernya dan lebih umum kaitannya,sedangkan kata ’pengetahuan’lebih umum sumbernya dan lebih khusus kaitannya.
2. secara umum, ma’rifat lebih banyak berkaitan dengan esensi atau sifat-sifat,bukan makna. Oleh kerana itu ada sebutan al-Ma’aarif al-insaaniyyah (pengetahun manusia ),yaitu pengetahuan Yang diketahui oleh manusia ditinjau dari sudut pandang disiplin ilmu yang bermacam-macam seperti kedoktoran,matematik,sejarah dan industri.
3. ”pengetahuan”(ma’rifat) harus didahului oleh ”ketidaktahuan” (al jahl) berbeda dengan ”ilmu” (’ilm),ia tidak mensyaratkan didahului oleh ketidaktahuan .
Oleh kerana itu, sifat Allah s.a.w. tidak disebut ma’rifat tetapi ’ilm, kerana ma’rifah didahului oleh ketidaktahuan sedangkan Allah mengetahui segala sesuatu sebelum diciptakannya,kerana ilmu-Nya mendahului segala sesuatu yang diketahui.
Jika diperhatikan ,ma’rifah lebih banyak berkaitan dengan masalah-masalah esensi (dzat) daripada masalah-masalah makna atau pengertiannya.Di dalam Al-Quran,Allah berfirman dalam surah Muhammad ayat 30 bahawa kata ma’rifah dalam ayat ini dipergunakan untuk menyebut pengetahuan tentang esensi (dzat).
Keutamaan ilmu
Allah S.W.T. berfirman,” Allah akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang mempunyai ilmu.” (surah Al-Mujadalah:11)
Jika ilmu bukan sesuatu yang mulia dalam kehidupan ini ,maka Allah tidak akan memerintahkan rasul-rasul-Nya untuk memohon kepada-Nya supaya menambah ilmu mereka seperti disebutkan dalam firman-Nya,”Katakanlah,wahai Tuhanku,tambahkanlah ilmu kepadaku.” (surah Thaha: 114)
Sebahagian ulama’ mengatakan bahawa firman Allah yang menyebutkan ,”Dan Dia mengajarkan seluruh nama-nama kepada Adam” menunjukkan keutamaan ilmu, kerana Allah tiidak menampakkan kesempurnaan hikmah-Nya dalam penciptaan Adam kecuali dengan menampakkan ilmunya.
Muslim juga telah meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi S.A.W bersabda:
Yang bermaksud:
”Apabila Bani Adam meninggal dunia, maka putuslah semua amalnya kecuali tiga perkara :sedekah jariah(yang terus mengalir), ilmu yang bermanfaat ,atau anak yng soleh yang mendoakannya.”
Perhatikanlah bagaimana ilmu disamakan dengan harta dan anak dan bukan sekadar harta atau anak,tetapi harta yang mengalir yang disedekahkannya sehingga mengalir pula pahalanya untuk masa yang tak terbatas ,lalu anak yang soleh yang memberikan sedekah.
dengan keutamaan hartanya untuk orang tuanya dan memohonkan ampunan dan rahmat untuknya sepanjang hayat.
Dalil dari hadith,sabda Rasulullah S.A.W.:
Yang bermaksud: “Barangsiapa menempuh jalan untuk mencari ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.”
Hadith ni menunjukkan bahawa ilmu mempunyai keutamaan dan kemuliaan sehinggakan ilmu itu sebagai petunjuk jalan ke syurga dan jalan yang benar.Jika seorang muslim telah menambatkan hatinya untuk menuntut ilmu dan ia berhasil mencapainya hingga ia memahami agamanya secara mendalam maka ia berhak mendapatkan kebaikan dan ia termasukorang-oarng yang baik.
Perkataan Sahabat tentang keutamaan ilmu
- Ad-Darami meriwayatkan bahawa Ka’ab mengatakan dunia ini terlaknat dan penghuninya pun terlaknat kecuali orang yang mempelajari kebaikan atau mengajarkannya.”
- Ad-Darami juga meriwayatkan dari Khalid bin Ma’dan,mengatakan,”kebaikan adalah bagi orang yang berilmu dan orang yang belajar,sedangkan orang yang berada di antara keduanya ia adalah orang hina yang tidak mempunyai kebaikan.”
- Ad-Darami meriwayatkan pula dari Abu Darda, ia berkata,” Belajar kamu sekalian sebelum ilmu itu dicabut,sesungguhnya ilmu itu akan dicabut dengan dicabutnya para ulama,dan seorang yang berilmu dengan seorang yang belajar ilmu mempunyai pahala yang sama.”
0 comments:
Post a Comment